Hoiva & Terveys – Yritykset | 26. tammikuuta 2018

Viime vuosi oli poikkeuksellisen vilkas yrityskauppavuosi sote-sektorilla, kertoo sote-yrittäjyyden asiantuntija Satu Ahlman Hoiva ja Terveydelle. Vilkkautta osaltansa selittää se, että kyseessä on kasvava ja kehittyvä toimiala, mutta taustalla on myös eläkeratkaisuja ja sääntelyä.

– Vuonna 2017 oli ehdottomasti myyjän markkinat, sillä hinnat nousivat selkeästi edellisestä vuodesta. Viime vuoden myyjät saivat suhteessa parhaat hinnat, Ahlman kertoo.

Vilkkaasti käyvän yrityskaupan taustalla oli esimerkiksi mahdollinen yrityskauppoja rajoittava asetus, joka sai monia sote-yrittäjiä aikaistamaan kauppoja. Lisäksi ikääntyvät yrittäjät tekivät eläkeratkaisuja, kun sukupolvenvaihdokset eivät tule kaikissa tapauksissa kyseeseen.

– Taustalla on myös politiikkaa. Sote-vatulointi on esimerkki siitä, että yrittäjät eivät jää katsomaan ja odottelemaan, että byrokratia lisääntyy. Eläköityminen, yrityskauppoja rajoittavan asetuksen tulouhka ja yleinen toimialan epävarmuus nostivat kauppojen määrää, Ahlman täsmentää.

Viime vuoden aktiivisin taho yrityskaupoissa oli Ahlmanin mukaan Mehiläinen ja hyvänä perässä tuli Esperi. Attendon Mikeva-kauppa oli myös merkittävä, mutta kilpailu- ja kuluttajaviraston toiminta todennäköisesti hidasti yhtiön liikehdintää pienemmissä kohteissa.

Kauppoja luvassa tänäkin vuonna, muttei yhtä paljon

Asiantuntija uskoo, että yrityskauppoja tapahtuu tänäkin vuonna, muttei yhtä vilkkaaseen tahtiin. Etenkin esimerkiksi kuntoutuspalveluissa tullaan näkemään aktiivisuutta – onhan Coronariakin jo väläytellyt ensimmäisiä kauppoja. Ahlman odottaa myös Pihlajalinnan palaavan aktiivisesti sote-yrityskauppojen pariin.

– Pidän yritysostoja luonnollisena osana toimialaa ja kasvua. Viime vuonna nähtiin myös, että aihiot kiinnostavat. Tämä tarkoittaa, että aktiivisen kasvun vaiheessa oleva yritys myydään jo. Voi olla, että yrityksestä on vasta puolet valmiina, sillä on hyvä kasvutarina ja toimitiloja, Ahlman toteaa.

Asiantuntija jää kaipaamaan Ruotsissakin enemmän nähtävää erikoistumista. Tämä tarkoittaa, että massatuotannon sijaan esimerkiksi vanhusten hoitoon erikoistunut yritys lähteekin brändäämään mummolan sijaan pappalaa. Tällä saralla etenkin pk-yrityksillä voisi olla paremmat edellytykset.

Kirjoittaja: Olli-Juhani Piri