Olen ollut tähän mennessä jo suurimman osan työpäivistäni ja vähän muistakin päivistä eurojen kanssa tekemisissä. Karu havainto on, että edelleenkään myyntiä ja sen vahtimista ja vaatimista ei nosteta yritysten ja miksei muidenkin rahaa vaihtavien putiikkien TOP3 agendaan.

Myynti – sen onnistuminen tai onnistumattomuus – ratkaisee yrityselämässä käytännössä kaiken. Myynti tuo rahat palkkoihin, tuotteiden valmistamiseen, lainojen maksamiseen, kassakriiseihin, kasvuinvestointeihin. Talousjohtajalla ja tilintarkastajalla ei ole rivejä, joista nillittää, jos myynti ei pelaa. Busineksessa loppupeleissä vain maalit = myynti = liikevaihto ratkaisee.

Olen ollut huomaavinani, että usein Myynnin bestis Markkinointi on Myynnin pahin vihollinen. Kuvitellaan, että kun on markkinointistrategia, näkyvyys SoMessa ja Googlessa kunnossa ja PR-happeningin servetit logon kanssa samaa sävyä, kassaan sataa rahaa. Voi olla, että ropiseekin, mutta Markkinointi on aina Myynnin assari. Markkinoinnin viihtyessä joko toimistolla, sidosryhmäcoctaileilla tai markkinointikoulutuksissa, Myynti viihtyy vain ja ainoastaan asiakkaissa, jonka vuoksi hän ei tarvitse itse asiassa työtuolia ollenkaan. Markkinoinnin mielestä näkyvyys ratkaisee, Myynnin mielestä kassaan tullut raha.

Voit puhua, analysoida, selvittää ja SoMeilla kuin 1000 Runebergiä yhteensä ja akateeminen markkinoinnin lopputyösi arvosana voi olla korkein mahdollinen, mutta et saa myytyä kalaa edes eskimolle. Istun silloin tällöin mukana johtajien rekryprosesseissa arvioimassa nimenomaan rekryttävän myyntikyvykkyyttä. Harmikseni joudun toteamaan, että kovin harvalla näyttää olevan edes lounas- saati sitten maratonnälkää myydä. Harmikseni joudun toteamaan, että suomalaisten – ei mikään siloiteltu haaste – vaan todellinen ongelma on myyntiosaamisen vähyys ja suoranainen puute. Näkyyhän tämä meidän kauppataseessakin.

Myyminen on vaativaa ja rankkaa duunia. On osattava juosta oman ja rinnakkaistoimialojen kehittymisen ennustamisessa muita edellä, on oltava taktista pelisilmää, on oltava rohkeutta ja verkostoja. On uskallettava olla koko ajan epämukavuusalueella ja pää pölkyllä -tilanteessa. On ratkaistava hymyssä suin kaikki asiakkaan ja parin muunkin matkalla eteen tulleet ongelmat. Joskus on uskallettava olla röyhkeäkin. On haluttava, osattava ja uskallettava olla parempi kuin kilpailija, koska paras voittaa. Suomalainen kulttuuri ei kasvata haluamaan olemaan paras. ”Ei aivan huono” on meille ”riittävän hyvä” ja riittävän hyvä ei myynnissä nyt vaan riitä. Tätä pelotonta ”olen valmis tekemään ihan kaikkeni, että olen paras myynnissä”  -katsetta suoraan silmiin minä jään lähes joka kerta rekryissä kaipaamaan.

Myyjät ovat usein maanisia ADHD-tyyppejä ja heitä myös vaikeiksi ihmisiksi kutsutaan. He saavat kicksejä vain siitä, että myyntipallo menee maaliin ja kaikki se ja ne, mitkä ja jotka hidastavat tai estävät maaleja ärsyttävät heitä. Heillä on poikkeuksellisen terävä kyky erottaa olennainen epäolennaisesta saivarteluhifistelystä. He ovat kärsimättömiä ja haastavat kollegoita, yrityksen johtoa ja hallitusta varsin suorasti. Työminuuteistaan – kikyllä tai ilman – mustasukkaista, kovin ay-henkistä kollegaa ei pidä laittaa lähellekään Myyjän työpistettä. Ehkä juuri siksi heitä ei uskalleta rekrytä, vaan valituksi tulee toiseksi paras Markkinointi, joka on kivempi, sovinnaisempi ja helpompi. Hyvä diskuteeraamaan ja tekemään 100 sliden powereita, mutta tosipaikassa maaliin ei ole yhtään syöttöä tai syötöt ovat paitsi kolme pallokentällistä ohi maalin myös väärään päätyyn. Pelisukat ja pallo olivat kyllä tosi kivasti sävysävyyn.

Vahva viestini toimitusjohtajille, hallituksille ja yritysten omistajille on, että uskaltakaa rekrytä – myynnissä itseänne parempia ja persoonina huomattavasti hankalampia – mutta vain tuloksista eläviä Myyjiä. Autatte tällä lopulta eniten itseänne, sillä silloin talousjohtajalla, toimarilla ja hallituksella on huomattavasti helpompaa. Vain henkilöstöjohtajalla voi olla toisinaan hankalampaa, mutta hänellekin on vara maksaa bonukset, koska se vaikea Myyjä toi putiikkiin niin jäätävän liikevaihdon.