Viitaten Satu Ahlmanin Blogiin: ’Myynti ratkaisee kaiken – en voisi enempää olla samaa mieltä myynnin merkityksestä yrityksessä. Samaan aikaan hämmästelen toimialan lepsuja käytäntöjä soteyhtiöiden tarvikehankinnoissa. Jos nämä tarvikehankinnat muodostavat noin 5-10% yksikön liikevaihdosta, voidaan laskea, että puhutaan miljardimarkkinasta maassa kuin maassa. Myös Suomessa.

On syytä miettiä, miksi soten hankinnat ei ole kiinnostava aihe, kun samaan aikaan muut soten tuloslaskelmien kustannuslajit on käyty läpi ja kilpailutettu tiiviillä kammalla, esim keittiöiden raaka-ainehankinnat ja asumisen neliövuokrat on kilpailutettu jo aikaa sitten. Petri Niemi Fira Oy:stä julkaisi Linkedinissä 12.9. osuvan kirjoituksen asiasta :

Onko hankinta suomalaisten yritysjohtajien aliarvostetuin toiminto ?

’Olen jo vuosia miettinyt, miksi suomalaisia yritysjohtajia ei kiinnosta raha ja tuloksenteko. Kun katsoo suomalaisia yrityksiä isossa mittakaavassa, on yhä edelleen niin, että todella monet yritysjohtajat ajattelevat, että ostot ovat pelkkä menoerä – osasto – joka tuhlaa kaikki rahat. Kuitenkin ostot eivät ole enää tätä päivää, vaan yrityksissä on jo vahvasti yleistymässä ymmärrys, että ostaminen on muutakin kuin ostamista. Se on mm. koko yrityksen ostojen tehostamista, riskien hallintaa, varastojen optimointia, kokonaiskustannusajattelua, toimitusvarmuutta laadunvarmistusta, verkostoitumista -eli hankintaa.’ PN 12.9. LinkedIn

Sote-puolen hankintatoimen digitalisoijan näkökulmasta kirjoitus on napakymppi. Miten voi olla, että sote-keskustelussa keskustelu terveydenhuollon ja hoivan hankinnoista loistaa poissaolollaan? Kaikki tehostamistoimet valuvat suoraan tulokseen eli sen kuuluisan viivan alle. Hankinnoissa puhutaan kuitenkin isoista säästöistä terveydenhuollon ytimessä.

Puhuttaessa digitalisaatiosta hankintojen automatisoinnissa, kaukana ei ole se päivä, kun tilauksia ei enää tarvitse lainkaan erikseen asettaa, vaan varastot keskustelevat keskenään ja automatisoivat puutteet.

MUTTA…

Tekoälyn rinnalle tarvitaan aivan aluksi arkijärkeä. Nykyhankinnoista puhuttaessa ei vielä tarvita tekoälyä, vaan arkijärkeä siihen, että keskitetään hankintoja itselle räätälöityyn valikoimaan, rajataan hankittavia tuotteita eritasoisilla hankintaoikeuksilla, käytetään digitalisoitua 24/7 ympäristöä tilauksentekoa varten ja puhutaan kokonaishinnasta tuote- ja tarvikehinnan sijaan.

Meillä MedKitillä asiakkaan ei tarvitse kysyä, mitä tuotteita meiltä on saatavissa. Sen sijaan me kysymme asiakkaalta: Mitä teille saisi olla?

Kasvuyrittäjä Minna Åman-Toivio; MedKit Finland Oy, fiksumpi tapa tehdä hankintoja